Transport & Ophold 2 – Argentina

This post is part of a series called Rejse info Sydamerika
Show More Posts

🇦🇷  Argentina  🇦🇷

Info vedr. Rejse og Ophold

Ophold 🏨

Jeg benyttede mig af flere forskellige typer af overnatning og benyttede primært portalerne vist ovenfor til bookning af Hotel, AirBnB, Hostel, B&B, Hosteria. De sidste er en mellemting mellem et hostel og et hotel, men ellers lige så forskellige i standard som et hotel og et hostel kan være. Efter min erfaring så var værelserne mere spartanske end et hotel, men med eget bad og de havde alle en bemandet reception. 

Med en enkelt undtagelse så var mine ophold helt ok og svarede til prisen. 

Mit dårlige ophold var i San Martin de Los Andes – Hosteria Cumelen – og skyldes en blanding af stedet som helhed, værelset og personalet. De sidste skyldtes muligvis, at de ikke talte engelsk og gjorde meget lidt for at imødekomme mig i den situation. Jeg fik helt sikkert også en anden behandling end de  øvrige gæster, så jeg var glad, da jeg nærmest “sneg” mig forbi nattevagten og ud af døren kl 05.30 for at nå en bus til Chile. Stedet var meget mørkt, og der var meget lidt fælles plads. De reklamerede med, at de havde WIFI, men det fungerede ikke, og det påstod de, var et generelt problem i byen. Det virkede dog fint på de cafeer, hvor jeg prøvede og iflg. turistkontoret var det bestemt ikke rigtigt. En dag efter morgenmad mødte jeg pigen, der gjorde rent på mit værelse og bad om at få et ekstra håndklæde til hårvask. Hun kom med det kort efter, men med den besked, at jeg skulle være ude en halvtime senere så hun kunne gøre rent!!!  Det var ikke min plan at vaske hår på det tidspunkt, så jeg kommenterede det ikke, men jeg troede faktisk, jeg havde betalt for værelset hele døgnet. Små irriterende og unødvendig ting, men nej, jeg kan ikke anbefale det sted og slet ikke til ikke spansktalende.

Transport

Fly, Bus, Metro, Tog, Taxa

Fly 

I Argentina fløj jeg med de lokale flyselskaber Aerolinas og LatAm (LAN), men der er mange andre muligheder. LatAm er oprindeligt Chilensk, mens Aerolinas er Argentinsk.

Billetter kan findes via forskellige udbydere eller søgekanaler som f.eks. Momondo, Kayak, Kiwi, Travelgenio og mange flere

Den nemmeste og billigste måde at komme fra sted til sted i Argentina er med bus.  Flybilletter til Indenrigsfly er forholdsvis dyre og med undtagelse af det sydlige Patagonien, så kræver de fleste flyture et ekstra stop f.eks. via Buenos Aires eller Cordoba. D.v.s. man kan ikke flyve direkte fra Bariloche til Mendoza, og selvom det tager ca. 18 timer i bus, så er det faktisk at foretrække. Dels for at spare penge og dels for ikke at bruge forholdsvis mange timer af en dag i lufthavne. Busturene er  heller ikke billige, men prisen afhænger af destination, og hvilken type bus og sæde man vælger. I Patagonien er det lidt anderledes. Jeg kunne flyve direkte fra Trelew ved Peninsula Valdes til Ushuaia og fra Ushuaia til El Calafate, og da jeg bestilte billetterne i god tid, var prisen i den lave ende for indenrigsfly. Til gengæld sparede jeg mig selv for en bustur på over 30 timer. En beslutning jeg bestemt ikke fortrød. Der går ingen direkte busser til Ushuaia, som ligger på en øen Tierra Del Fuego og for mig, var 20 timer i en bus ok, men 10-12 timer yderligere med bus skifte og sejltur – nej tak.

Turen til El Calafate var en del kortere, selvom den også inkluderer sejltur og et skift til en anden bus, men flybilletten var også en del billigere, derudover er vejene i det sydlige Argentina lidt af en udfordring, så turene tager forholdsvis lang tid. Mere og mere af f.eks. den populære Rute 40 bliver dog asfalteret, så de bliver bedre, men for mig var det et nemt valg.

Bus 🚌 

Der findes rigtig mange busselskaber i Argentina. Nogle af dem finder man over hele landet, mens andre kun kører i bestemte områder. Det er muligt at købe billetter online, og søger man på ens rute via f.eks. OmniLineas eller Busbud får man vist alle de busselskaber, der kører denne rute. 

Jeg benyttede mig af nat bus fra: Iguazu – Buenos Aires, Buenos Aires – Puerto Madryn og Mendoza – Salta. Dag bus fra El Calafate til Puerto Natales i Chile, Bariloche til San Martin de Los Andes, San Martin til Pucon i Chile samt Salta til San Pedro de Atacama i Chile.

Lokalt kan billetterne købes på busterminalen eller et centralt beliggende salgskontorer, som især findes hvis busterminalen ligger langt fra centrum.     

– Pladsreservering 💺

Inden bestilling er det en god ide udover dato og tidspunkt at tænke over pladsreservation og dermed hvilken type billet, man ønsker. Skal man sove findes de bedste sæder i doubledecker bussens nederste etage, men hvis man som jeg, helst vil se noget på turen, er der et par varianter på den øverste etage, hvor sædet kan lægges mere eller mindre ned. Betegnelsen er ikke altid den samme hos alle selskaber, men kig på prisen – jo dyrere jo bedre. Et eksempel fra OmniLineas som du kan læse mere om her:

  1. Class 1: Cama Suite
  2. Class 2: Cama-Ejecutivo
  3. Class 3: Semicama
  4. Class 4: Común con aire
  5. Class 5: Común

Jeg brugte en del forskellige selskaber til mine ture og på de 3 ture med “overnatning” var pladsen, og standarden for et Cama-Ejecutivo identisk. Med det sæde skulle jeg ikke dele armlæn med nogen.

På min tur fra Buenos Aires med Via Bariloche duede mit sæde ikke. Det kunne kun være i sove position. Jeg blev tilbudt et andet sæde i underetagen, men det var jeg ikke så meget for og efter en del kommunikation lykkedes det mig at overtale stewarden til at reparere det. På de øvrige ture var alt ok.

 

– Forplejning 🥫🍴☕🍪

Alle selskaber havde servering. På de fleste af turene, der startede om morgenen, var der lidt morgenmad og frokost inkl. vand og kaffe. På turene der startede eftermiddag / aften, fik vi aftensmad og morgenmad med vand og kaffe, men det er ikke nogle fantastiske måltider og de bliver måske serveret meget sent, så det kan være en god ide, at medbringe noget mere sundt til turen. Et godt råd er i så fald at proviantere inden ankomst til bus terminalen. Der var ingen af de steder, jeg rejste fra, hvor det var muligt at købe noget ordentligt mad, men kiks og chips etc. kan man altid få. Det er ikke tilladt at medbringe madvarer over grænsen til Chile.

 

 

– Køb Online 💻

Jeg købte de første af mine bus billetter hjemmefra, og ved den ene bestilling havde jeg store problemer med at få betalingen til at gå igennem. Jeg skrev til dem via chat på deres hjemmeside og endte med at gennemføre bestillingen via Whats App.  Måske var jeg bare uheldig, men hos samme selskab Via Bariloche købte jeg en billet til en dagtur fra Bariloche til San Martin de Los Andes. Jeg var på det tidspunkt i Bariloche, men her fungerede bestillingen online heller ikke. Betalingen gik igennem for mig, men den blev aldrig gennemført og bekræftet. Jeg forsøgte at skrive til dem flere gange, men fik aldrig svar, og pengene blev IKKE tilbageført. Jeg endte med at købe en billet på deres kontor i Bariloche. Nettet gav også problemer ved bestilling hos Busbud af billet fra Mendoza til Salta, og jeg måtte for sikre mig en billet lave en ny bestilling, men her svarede selskabet mig prompte, og jeg betalte kun for den ene bestilling. Efter bestilling modtages bekræftelse via mail, og som regel er billetten medsendt. Bemærk, at det er nødvendigt at få printet billetten på papir 🖨. Jeg oplevede aldrig, at chaufførerne accepterede en elektroniske billet vist på en telefon. Et par gange skulle bekræftelsen byttes til en rigtig billet inden afgang. Her kan det være lidt af en jungle at finde det rigtige selskab, så kig godt på bekræftelsen med busselskabets navn. 

 

– Busterminalerne 🏘

Der er rigtig mange forskellige busselskaber, og de har alle er lille kontor og som regel ligger de side om side på en lang række. I Buenos Aires – Retiro – ligger kontorerne på 1 sal.

Busserne ankommer som regel ca. 10 min før afgang, og her er det også nødvendigt at kende navnet på busselskabet, da man som regel ikke kan se, hvor de parkerer før bussen, er der. På de større terminaler kan man få en angivelse af området f.eks. fra plads 10-18, men der kan være mange busser, der samler op på de pladser på næsten samme tid. Så kig på busselskabets navn og den destination, de annoncerer foran på bussen. Bemærk, at den annoncerede destination ikke nødvendigvis er ens egen destination, måske fortsætter bussen. 

Bagagen er det første, der checkes ind, og ved aflevering får man en kvittering med et nummer, som man skal passe godt på under turen, da de – heldigvis – kun udleverer bagagen ved fremvisning af denne kvittering.

 

– Generelt om Busturen

Mine busture over grænsen var alle dagture og varede mellem 5 og 10 timer, og udover at tiden ved grænsekontrollen kan variere meget, gik det planmæssigt. I Patagonien var der grusveje på den Argentinske side, så det var ikke nogle hurtige ture.

Mine lange ture med overnatning var estimeret til at tage 18 timer, men tog 1-1 1/2 time ekstra pga dårligt vejr, vejarbejde, mange stop og et bus skifte, men jeg synes det var ok ture, og jeg ville helt sikkert gøre det igen. På Google Map er turene estimeret fra 1280 – 1350 km og køretid omkring 14-15 timer i almindelig bil. 

Der var rimelig ro i bussen om natten, og det var muligt at få noget søvn. Det eneste jeg gerne ville have været foruden, var det TV 📺, der sad helt fremme i bussen og viste en film med lyd på. Det blev heldigvis slukket, når filmen var slut.

 

Bybusser 🚎    Metro 🚇 – Tog🚆

I Buenos Aires og Bariloche benyttede jeg mig af de lokale busser, og dem er der rigtig mange af, selv om de i Bariloche kunne være noget ustabile på turene ud langs søerne. I Buenos Aires er, der Tog og Metro og et kæmpe netværk af busser, men jeg fandt ikke rigtig ud af systemet, så da jeg boede lige ved en Metrostation, var det lidt lettere og både Tog og Metro fungerede fint. En Metrostation kan have flere udgange, men så snart jeg stod stille for at orientere mig, blev jeg spurgt, om jeg ville have hjælp.

Betaling fungerer meget nemt med et SUBE kort, som kan købes og fyldes op på alle metrostationer og mange kiosker, og jeg kunne bruge samme kort med toget til Tigre lidt udenfor Buenos Aires. 

Det er en god ide at gemme SUBE kortet, da det muligvis kan bruges i andre byer som for eksempel i Bariloche, mens San Martin havde deres eget system.

Udover Buenos Aires, kører der Tog forskellige steder i Argentina, men der er ikke et udbygget net, der kan bruges til generel transport.

 

Taxakørsel 🚕

Jeg har kun godt at sige om Taxa chaufførerne i Argentina, den eneste, der tog en horribel pris, var ved min ankomst i Buenos Aires, da jeg ingen Argentinske pesos havde og måtte betale med USD. Betaling er kontant. Jeg så kun én enkelt taxa i Buenos Aires, der reklamerede med, at man kunne betale med kort, men ellers fungerede det, som jeg synes det bør fungere. Med taxameter og ingen forsøg på at kræve mere end det viste beløb.

 

Vejene i Argentina 🚧🚦🚏

Med undtagelse af den Nordlige region omkring Salta var jeg ikke imponeret af vejene Argentina.

Det er et stort land og indimellem virkede det, som om vi var langt væk fra civilisationen eller måske står asfalt bare meget langt nede på deres prioriteringslister. I byerne er de mest benyttede veje asfalteret, men et kig på sidevejene og de er ofte uden asfalt. 

På mine lange busture både nord og syd for Buenos Aires og mod den Chilenske grænse, var der flere stræk uden asfalt. Masser af vejarbejde, hvor forholdene så blev endnu dårligere. Med til at forlænge busturen var også de utrolig mange stop, hvor vi skulle ind i forholdsvis små byer ad kringlede veje. Derudover passeres et hav af kontrolposter. Hver eneste gang bussen kører ind i en ny region, bliver de stoppet og skal vise papirer. Kontrollanterne har iøvrigt et meget usundt job, da de står ude midt på vejen midt i bilernes udstødningsgas.

Den berømmelige vej Ruta 40 som følger Andesbjergene hele vejen nord syd – et stræk på næste 5.000 km – er meget populær, og den bliver  bedre og bedre med færre stykker uden asfalt. Det er ikke den korteste vej, da den mange steder følger længere men smukkere ruter. Vejen har stor betydning for de byer, den passerer så meget, at den blev flyttet for at hjælpe en by som San Martin de Los Andes med at få del i turismen. For nogen er det feriens mål bare at følge vejen.

                  

 

 

This entry was posted in Rejse Guides, Rejseinfo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *