This post is part of a series called Postkort fra Asien
Show More Posts

🇱🇦  4 Postkort fra Laos  🇱🇦

Link til Laos fotos her

Sidste postkort fra Laos.

Det er er ved være slut på mit besøg i Laos, om et par dage går turen videre med bus til Cambodja. De sidste dage tilbringer jeg på en ø i Mekongfloden, meget tæt på grænsen. Floden er lidt speciel her, hvor området kaldes Si Phan Don, hvilket betyder De 4000 øer. Om nogen har talt dem ved jeg ikke, men jeg kan ved selvsyn konstatere, at der er mange. Mekong floden er fyldt med vandfald i dette område og er ikke farbar for sejlads udover de små pramme, der sejler rundt mellem øerne og fragter turister til og fra fastlandet. Alt på øen er lidt primitivt, men det fungerer. Jeg bor på et resort ved floden og er her for udover at se øen også at få nogle dage uden aktiviteter. Det, der er at se på øen, er hurtigt overstået. Udover vandfaldene er det en tur på vandet for at se Delfiner eller bare rundt på øen, hvilket kan gøres på cykel eller tuktuks. Lige uden for min dør har jeg hver dag den smukkeste solnedgang.

Turen herned var med fly fra Vientiane til Pakxe, hvor jeg med en enkelt overnatning nåede at se lidt af byen. Den efterfølgende dag var jeg med bus til Nakasang, hvorfra bådende sejler til Don Kohn og naboøen Don Det. Bussen var helt fyldt op og kun med turister. I Nakasang lå der mange små pramme klar til at sejle os over. Det er små smalle både som man i første omgang tænker hmmm går det her godt, men vi blev stuvet sammen 7 passagerer i samme båd med bagage og kom over uden våde fødder og bagdele – vi sad på et bræt i bunden af båden. I skal nok få et billede og jo mine billeder fra Laos er på vej 😀

Bedste hilsner og håber alt vel hos jer

Hilsen fra hovedstaden i Laos – Vientiane

Efter et overskyet Luang Prabang, et køligt Phonsavan skal jeg love for jeg kom i solen her i Vientiane. Byen er ikke større end man kan nå rundt og se det meste på cykel på en enkelt dag, men jeg måtte holde indtil flere pauser i skyggen for at klare varmen. OK det var nok ikke min bedste plan at cykle rundt midt i middagssolen😀.

Hvad er der at se her: Smukke templer, en Triumfbue a la Paris, som er et monument for faldne soldater. I dag har jeg besøgt flere templer og lidt uden for byen en Buddha Park. Det var en smuk have med mange sjove Buddha figurer.

Min biltur herned var de sidste par dage speciel ved, at en ellers ok vej, p.t. er fyldt med huller pga de mange tunge lastbiler med materiale til den nye jernbane. Omkring Vang Vien går den parallel med vejen, så stakkels de beboere, der skal leve med det dagligt. Jeg har læst at det selv uden en dårlig vej anbefales at tage tabletter mod køresyge, da det er gennem det mest bjergrige område i Laos. Jeg synes dog ikke jeg havde problemer i bilen, men i Vang Vien endte jeg med kun at se mit hotel, min mave synes ikke jeg skulle se mere, men heldigt at jeg var på hotellet og jeg var næsten helt frisk dagen efter. Når jeg om nogle dage har haft tid til at fordøje min 4 dages tur og de mange indtryk, er jeg sikker på det er noget helt andet jeg vil huske. Det var en fantastisk tur med utrolig mange anderledes oplevelser. En masse information om landet, som nu giver meget mere mening.

Mit hotel her er ok, det bedste er, at de har en terrasse med ordentlige stole. De fleste af dem jeg har prøvet indtil nu har været ret tunge og klodsede. Der er også ret svalt under træerne. I formiddags så jeg dog en mand ved nabobordet blive ramt at en fugleklat. Håber det har bragt ham lykke i løbet af dagen 😀

Varme hilsner fra Laos

Hej fra Laos – eller som det hedder her    Sabaidee.

Jeg har forladt Luang Prabang og er taget på tur mod den Vietnamesiske grænse til Phonsavan. Det var en tur op og ned, højre og venstre stort set hele vejen. Det var kun den sidste time vi kørte i et mere fladt terræn, hvor der var rismarker og kvæg på markerne. Ellers var det skråninger op og ned med små landsbyer langs vejen. Der var ikke meget trafik, her er ikke så mange biler men rigtig mange scootere og små motorcykler samt høns, geder, kvæg sågar bøfler med store horn. Vi så en overgang også en hel del store kinesiske lastbiler. De er her for at bygge en jernbane fra Kina, gennem Laos og Thailand og måske til Singapore.

Den store turistattraktion er Lerkrukkesletten. Store krukker som men ikke helt hvad blev brugt til. Der er flere historier. Oveni får man så Vietnamkrigen tæt på. Phonsavan ligger nemlig på det, der var Ho Chi Minh Trail og er det mest bombede område i hele verden. Det siger jo desværre ikke så lidt. Der ligger stadig ueksploderede bomber tilbage, men desværre er der ikke penge til at få dem fjernet. Jeg har i dag set 3 forskellige steder med Lerkrukker og bombekratere side om side og de steder er blevet ryddet forlængst. Her er køligt om aftenen og natten, men udmærket vejr om dagen. I morgen går turen den anden vej igen til Vang Vien, med besøg i flere små landsbyer og gennem skøn natur.

Bedste Hilsner

Kære alle

En lille hilsen fra Luang Prabang i Laos, hvor jeg nyder at have + 25 gr. selv om luften også er lidt fugtig. Jeg har ikke set så meget til solen, men jeg klager ikke. Det er stor kontrast til mørke og kolde Danmark. Lige så kontrastfyldt som vejret er byen. Den ligner bare ikke noget, jeg har besøgt før. Folk er utroligt søde og venlige. Det er en turistby, men på hoteller, cafeer, restauranter osv. er det de lokale man møder og de fleste taler engelsk – mere eller mindre – selv tuktuk chaufførerne, kan man tale med. Indtil videre har jeg set en masse templer, sejlet på Mekongfloden, lært at væve et tørklæde og lave en lokal middag – nå ja næsten lært – samt besøgt et smukt vandfald.

Turen hertil var lang, men den gik helt efter planen. ingen forsinkelser og min bagage var med hele vejen. Mit guesthouse er helt ok lige bortset fra et ustabilt internet. Der er ellers Wifi overalt, selv på udendørs cafeerne langs Mekong floden og selv om det er lidt langsomt, så er der forbindelse. Eftersom alt nu er gemt i skyen er det også ret besværligt at undvære.

Alt for denne gang og håber jeg kan få postkortet sendt